Wystąpią:

Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”
Jan Łukaszewski – dyrygent
Bogusław Grabowski (Gdańsk) – organy
Joanna Sobowiec-Jamioł – sopran

15 sierpnia 2023 (wtorek), godz. 20:30

Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem. Sława Chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” powstał w 1978 r. z inicjatywy Ireneusza Łukaszewskiego, który był jego pierwszych dyrektorem artystycznym. W roku 1983 kierownictwo artystyczne nad zespołem przejął brat założyciela – Jan Łukaszewski. Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśród których były dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni. Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego Chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton. Zespół jest zapraszany na tak prestiżowe festiwale muzyczne, jak m.in: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Poznańska Wiosna Muzyczna. Polski Chór Kameralny z powodzeniem nagrywa płyty oraz audycje muzyczne dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych. W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których statystycznie co czwarta była nominowana, a pięć zostało nagrodzonych Fryderykiem – nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej. Nagrania Chóru potwierdzają nie tylko jego perfekcję wykonawczą, ale także urzekającą, natychmiast rozpoznawalną barwę, którą porównywano do barw najszlachetniejszych instrumentów lutniczych czy najpiękniejszych głosów ptaków. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego jako pierwszy zespół na świecie nagrał komplet utworów na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego, za które to nagrania w latach 2010 i 2014 zespół otrzymał nagrody Orphée D’or przyznawane przez Academie du Disque Lyrique. Zespół wielokrotnie interpretował utwory Maestro Pendereckiego w obecności kompozytora, a nawet pod Jego dyrekcją. Polski Chór Kameralny dostąpił zaszczytu światowego prawykonania Jego drugiej autorskiej wersji Missa Brevis. W roku 2013 Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (1574–1627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 r. w wydawnictwie Naxos. Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Zespół należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO. Od roku 2006 jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego „Mozartiana”, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca. W tym roku Chór obchodzi jubileusz 45-lecia istnienia.

JAN ŁUKASZEWSKI jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego. Od roku 1983 prowadzi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 22 razy nominowane, a pięciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée D’or – nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także w niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech. Jest jurorem i jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra Nova”. Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski „Mozartiana”, którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej katedrze oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy. Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. To właśnie ze współpracy z takimi gigantami muzyki zrodziły się wspaniałe płyty i koncerty na najwyższym światowym poziomie. Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów Andrzeja Hakenbergera. Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Potrafi odkryć najgłębsze intencje żyjącego na przełomie XVI i XVII w. kompozytora gdańskiego Andrzeja Hakenbergera, ale i żyjącego na przełomie XX i XXI w. Krzysztofa Pendereckiego. Jego znakami rozpoznawalnymi są bezbłędna intonacja, idealna proporcja głosów i precyzja w prowadzeniu zamysłu kompozytorskiego połączone z twórczą odwagą interpretacyjną. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie, od blisko czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego. W 2023 r. Jan Łukaszewski obchodzi jubileusz 40-lecia pracy na stanowisku dyrektora i dyrygenta Polskiego Chóru Kameralnego.

BOGUSŁAW GRABOWSKI urodził się w 1955 r. w Sopocie. Organista, kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz), na której wykłada m.in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej aMuz. Wykłada także na innych uczelniach o profilu teologicznym. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Według autorskich projektów powstały m.in. instrument Katedry Muzyki Kościelnej aMuz, instrument Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku. Od 1985 r. Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, a wcześniej członek komitetu budowy organów w tej świątyni. (Podczas odbioru technicznego instrumentu przewodniczący polskiej strony w ramach międzynarodowej komisji zatwierdzającej wykonanie instrumentu). Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów (m.in. Mariackie Wieczory Organowe, Muzyka w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Gdańsku). Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m.in. z muzyką organową (Polska, Niemcy, USA), a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.

JOANNA SOBOWIEC-JAMIOŁ -„Joe” – wokalistka, sopran koloraturowy, lip trumpeter & fan of the whistle, dyrygentka chóralna, laureatka nagrody specjalnej podczas Bucharest International Jazz Competition (2021), mama 4 dzieci. Kształciła się w Akademiach Muzycznych w Bydgoszczy i Gdańsku. Od 2011 roku współtworzy zespół muzyki klasycznej Les Femmes (www.lesfemmes.pl), z którym wykonała ponad 500 koncertów i spektakli. Od 2022 roku prowadzi chór Chorus Nepomucensis na Kociewiu. Wraz z mężem skrzypkiem Piotrem Jamiołem koncertuje i tworzy muzyczny dom, w którym przez lata prowadziła cykl spotkań "Koncerty na Kochanowskiego w Pruszczu Gdańskim". Jest także pomysłodawczynią ożywienia skarbów Pomorza – średniowiecznych rzeźb z poliptyku antwerpskiego (1505 r.) Z tej inicjatywy powstało oratorium ”3 Marie” Anny Rocławskiej -Musiałczyk. Współpracowała i koncertowała m.in. z Chórem Kameralnym AM w Bydgoszczy, lutnistką Wandą Kozyrą (Francja), Michałem Jacaszkiem, organistą prof. Bogusławem Grabowskim, pianistami:Ignacym Wiśniewskim, Rafałem Tworkiem, Arkadiuszem Farkowskim, Justyną Korpak, Sebastianem Godzińskim, flecistką Mają Miro-Wiśniewską, zespołem wokalnym 441 Hz, Goldberg Vocal Ensemble, Cyprianem Wieczorkowskim/Lud Hauza Music Producers. Jej ostatnie nagrania to: płyta z pieśniami polskich kompozytorów "Pejzaż polski", "W małym kinie" Les Femmes & Ignacy Wiśniewski Jazz Band, "Chrystyna z Nazaretu" oraz "4 Pieśni G. Holsta na głos, skrzypce i ścieżkę midi" we współpracy z Cyprianem Wieczorkowskim i Lud Hauza. W 2024 roku pojawia się gościnnie na płycie "The Ebb & flow" Wojciecha Dagiela i Jarka Grzesicy.

Organizatorzy

Dofinansowano ze środków miasta gdańska

art4you