Wystąpią:
Monika Sendrowska – sopran
Memoriam String Quartet
Sylwia Janiak-Kobylińska – dyrygent
Nadiya Velychko (Ukraina) – organy
NADIYA VELYCHKO urodziła się we Lwowie na Ukrainie. W 1992 r. ukończyła Wyższy Państwowy Instytut Muzyczny im. M. Łysenki we Lwowie. W latach 1999–2003 uczestniczyła w kursach podyplomowych w zakresie gry na fortepianie i organach w Narodowej Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Od 2001 r. Nadiya pracuje jako solistka-organistka w Domu Muzyki Kameralnej i Organowej we Lwowie. W 2009 r. Nadiya wzięła udział w licznych kursach mistrzowskich w zakresie gry na organach, takich jak Druga Akademia Organowa w Lipsku, Akademia dla Organistów w Haarlem czy Akademia Organowa w Smarano. Motywacją artystki jest pragnienie pokazania znaczenia muzyki organowej we współczesnej kulturze ukraińskiej i poszerzanie repertuaru dostępnego słuchaczom. W 2021 r. wydana została jej płyta z programem koncertowym przygotowanym na potrzeby Festiwalu Ukraińskiej Muzyki Organowej pod auspicjami UKF. Płyta zawiera nagrania utworów napisanych przez współczesnych kompozytorów ukraińskich (B. Frolyak, L. Grabovskyi, V. Honcharenko, O. Kozarenko). W 2012 r. artystka zajęła pierwsze miejsce na VIII Międzynarodowym Konkursie Organowym (Concorso Internazionale di Interpretazione Organistica) w Fano Adriano (Włochy). W latach 2011–2013 odbyła studia w zakresie wykonawstwa historycznego na Uniwersytecie Państwowym w Sankt-Petersburgu, otrzymując tytuł magistra (klasa prof. Daniela Zaretsky’ego). Jako koncertująca organistka Nadiya Velychko występowała w Polsce, Niemczech, Szwecji, na Słowacji, w Danii i w USA. Misją przyjętą przez Nadiyę Velychko jest popularyzacja sztuki organowej na Ukrainie, promowanie muzyki ukraińskiej na świecie i tworzenie konceptualnych programów koncertowych. W swych programach solowych poświęca ogromną uwagę współczesnej ukraińskiej muzyce organowej. Wraz z początkiem pełnoskalowej wojny na Ukrainie Nadiya Velychko stała się przedstawicielką ukraińskiej kultury muzycznej, dając koncerty muzyki organowej w Niemczech, Polsce, Włoszech, Rumunii i Finlandii.
MEMORIAM STRING QUARTET to kwartet smyczkowy, którego głównym celem jest promowanie i upamiętnianie dzieł wybitnych kompozytorów z różnych epok i regionów oraz działania mające na celu promocję kompozytorów współczesnych, jak również zapomnianych kompozytorów w szczególności związanych z Gdańskiem. Członkowie Memoriam String Quartet koncertowali już w wielu czołowych miastach, salach koncertowych i ośrodkach kultury nie tylko w kraju, ale i za granicą. Warto także wspomnieć, że członkowie zespołu kształcili się pod okiem mistrzów m.in. z Royal College of Music w Londynie czy Konserwatorium Petersburskiego. Jednak to w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz) połączyli swoje siły i stworzyli kwartet smyczkowy. To właśnie dlatego zespołowi tak bardzo zależy na promowaniu i upamiętnianiu utworów w szczególności poświęconych pamięci osób i wydarzeń. Zespół ma już za sobą wiele wydarzeń i koncertów. Jedne z ważniejszych to dokonanie światowej premiery I Kwartetu smyczkowego Huberta Żmudzkiego – doktoranta aMuz, które odbyło się 11.01.2024 r. w gdańskiej uczelni muzycznej. Drugim było wykonanie utworu Introdukcja i Allegro na kwartet smyczkowy solo z towarzyszeniem orkiestry kameralnej E. Elgara podczas koncertu inaugurującego działalność nowo powstałej orkiestry kameralnej Memoriam String Ensemble, złożonej z wyróżniających się studentów aMuz, które odbyło się również murach gdańskiej uczelni.
W skład zespołu wchodzą:
Rafał Marek Wiśniewski – I skrzypce
Nadia Ziomko – II skrzypce
Hanna Senkevich – altówka
Rozalia Sobecka – wiolonczela
SYLWIA JANIAK-KOBYLIŃSKA – polska dyrygentka i promotorka nowoczesnej edukacji artystycznej wśród młodych pokoleń. Jedna z najbardziej intrygujących dyrygentek współczesnej sceny należąca do nowego pokolenia artystek nieustannie i aktywnie poszukujących świeżych pomysłów muzycznych. Charyzmatyczna i energetyzująca. Dyrygentka symfoniczno-operowa, adiunkt doktor sztuk muzycznych, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz), Prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów Sinfonia Artistica Juvenilia, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członkini Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalnościach dyrygentura symfoniczno-operowa (w klasie prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt) oraz skrzypce (w klasie prof. dr hab. Krystyny Jureckiej), a także studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie. Jest dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii i wydarzeń organizowanych przez Fundację Kultura. Teraz! oraz jurorką w konkursach muzycznych (m.in. Młody Muzyk Roku 2024, VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, międzynarodowym projekcie operowym butterfly.eu, Konkursie Pro Bono Poloniae). Cyklicznie prowadzi warsztaty orkiestrowe dla utalentowanych młodych muzyków Polish Rising Music Stars oraz warsztaty kreatywne dla artystów 4C’s in Music Art. Organizuje wiele projektów muzycznych oraz edukacyjno-kulturalnych. Współpracuje z orkiestrami symfonicznymi, operowymi, kameralnymi w kraju i za granicą. Jest laureatką wielu nagród, m.in.: odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagród w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w dwóch kategoriach, za prawykonanie i wydawnictwo płytowe inUnity. Contemporary Music from Gdańsk, vol. 3 (wyd. DUX) z muzyką współczesną, Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii „Nadzieja Artystyczna”, Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów, Nagrody Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, Nagród Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku, nagrody dla najmłodszego uczestnika z Polski i Nagrody Antoniego Wita na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe m.in. „inUnity. Contemporary Music from Gdańsk, vol. 3”, wyd. DUX (2021), „Stanisław Moniuszko – wybrane arie z dzieł scenicznych” (solo: Leszek Skrla – baryton, 2019), Bałtyckie Legendy (poematy symfoniczne Beniamina Baczewskiego, 2016), Kolędy Europejskie (solo: Anna Fabrello – sopran, 2014), Sław Lutosa! (z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej w Katowicach, 2013). Od 2011 r. w ramach działalności artystycznej i organizacyjnej współpracuje z wieloma instytucjami m.in.: Miastem Gdańsk, Radiem Gdańsk, TVP Gdańsk, Nadbałtyckim Centrum Kultury i Centrum św. Jana w Gdańsku, Miastem Sopot, Miastem Gdynią, Centrum Edukacji Artystycznej, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Europejskim Centrum Solidarności, Akademią Muzyczną w Gdańsku, Uniwersytetem Gdańskim, Szkołami Muzycznymi w Trójmieście, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacją Promedicine, Fundacją Kultura.Teraz!, Fundacją „Kotwica i gryf” Koła Wrzeszcz Żołnierzy AK, Polską Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką w Gdańsku, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonią w Zielonej Górze.
MONIKA SENDROWSKA – (ur. 1989) absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz) na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu prof. dra hab. Bogdana Kułakowskiego oraz absolwentka z wyróżnieniem Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu dr hab. Alicji Rumianowskiej. Jej debiut operowy to partia Amora w studenckim spektaklu operowym „Orfeusz i Eurydyka” Ch.W. Glucka w marcu 2013 roku. Podczas 5. Letniej Akademii Śpiewu brała udział w V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Impressio Art” – Sopot 2013, gdzie otrzymała Nagrodę Publiczności dla najpiękniejszego głosu z Trójmiasta. Pierwszy recital dyplomowy ze śpiewu to rola Despiny w operze „Così fan tutte” W.A. Mozarta (czerwiec 2014 r.). W listopadzie 2014 r. wystąpiła w spektaklu „Gianni Schicchi” wystawionego na deskach Opery Kameralnej w Warszawie, reż. N. Kozłowska i dyr. R. Kłoczko. W 2015 r. ukończyła dwusemestralne Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. We wrześniu 2015 r. uzyskała nagrodę dla głosu koloraturowego na X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ZŁOTE GŁOSY. W listopadzie 2016 r. została finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. W kwietniu 2017 r. uzyskała wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Z. Skwary w Mławie oraz dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie pieśni K. Szymanowskiego „Samotny księżyc”. We wrześniu 2017 r. została finalistką oraz dostała nagrodę specjalną za wykonanie polskiego utworu na Międzynarodowym Konkursie „Złote Głosy”. Od 2018 r. współpracuje z Operą Bałtycką, biorąc udział w spektaklach edukacyjnych. W czerwcu 2019 r. zajęła I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Belliniego w Katanii. Od 2019 r. pracuje w Szkole Muzycznej im. Z. Noskowskiego w Gdyni – uczy fortepianu i śpiewu. W 2020 r. nawiązała współpracę z Filharmonią Śląską w Katowicach. W październiku 2020 r. prawykonała pieśń „Podróż długa” Eugeniusza Knapika. W 2020 r. wzięła udział w nagraniu tego utworu z Kameralną Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją M. Tomasiewicza. Utwór pojawił się na płycie „Górecki/Knapik. Master and Apprentice. When Songs are Sung” (wyd. DUX). W styczniu 2021 r. otrzymała wyróżnienie na Konkursie „Ars et Gloria” w Katowicach oraz nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. W listopadzie 2021 r. zajęła II miejsce na III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego w Szczecinie. W 2022 r. nagrała utwór Krzysztofa Olczaka „Pneuma” na sopran i taśmę. Utwór znalazł się na płycie „Dreaming, electroacoustic works” wydanej przez firmę Opus Series. Płyta uzyskała Brązowy Dyplom w Konkursie „Złote Orły”. W 2023 r. podjęła współpracę z Filharmonią Warmińsko-Mazurską oraz Zielonogórską. W maju 2023 r. debiutowała w roli Stasi w operetce „Księżniczka Czardasza” I. Kálmána w Operze Bałtyckiej pod dyr. A. Banaszaka i reż. J. Snakowskiego.
47. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2024
Tegoroczna edycja festiwalu rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 1 lipca i potrwa do 25 sierpnia. Koncerty będą się odbywać w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Dodatkowo na niedzielę 15 sierpnia o godzinie 20:30 zaplanowany został koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.
Bazylika Mariacka w Gdańsku,Gdańskie Centrum Organowe, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku,Pro Basilica Gedanensis