CHÓR „441 HZ”

istnieje od 2006 roku. Na co dzień prowadzi aktywną działalność koncertową, prezentując przede wszystkim repertuar muzyki najnowszej. Realizując premierowe wykonania kompozycji współczesnych, często przekracza granice estetyczne, do których przyzwyczajeni są słuchacze muzyki wokalnej. Wychodząc poza muzyczną strefę komfortu otwiera się na eksperymenty z różnorodnymi technikami wokalnymi, wraca do natury głosu i nierzadko oddala się od tradycyjnego śpiewu techniką bel canto. Nieustanne poszukiwania pozamuzycznych inspiracji zaowocowały wieloma interdyscyplinarnymi projektami artystycznymi (m.in. z Neue Vocalsolisten Stuttgart, Svenem Helbigiem, Michałem Jacaszkiem czy Teatrem Dramatycznym w Białymstoku), w których kultura ludowa czy teatr łączą się w spójną całość z muzyką. „441 Hz” jest laureatem nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach chóralnych, m.in. Grand Prix XII Międzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, Międzynarodowego Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), 46. Ogólnopolskiego Festiwalu „Legnica Cantat” (2015), XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie czy III Międzynarodowego Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie (2017). W 2018 roku chór został finalistą jednego z najbardziej prestiżowych muzycznych festiwali świata: Llangollen International Musical Eisteddfod w walijskim Llangollen. „Herce” zostały tam uznane za jeden z czterech najlepszych chórów świata, obok zespołów z RPA, Walii i Singapuru. Chór Kameralny 441 Hz nagrał dotychczas trzy płyty z muzyką chóralną: Serioso-Giocoso (2011), gdzie zaprezentowane zostały współczesne kompozycje a cappella wykonane w ramach części artystycznej przewodu doktorskiego Anny Wilczewskiej, Modern Choral Masterpieces (2014) z utworami chóralnymi XX i XXI wieku charakteryzującymi się nowatorskim językiem muzyczny, oraz Song of the North (2017) prezentującą aranżacje pieśni Północy, które zainteresują nie tylko każdego fana skandynawskiego folkloru, ale również słuchaczy otwartych na poznawanie możliwości ludzkiego głosu.

ANNA WILCZEWSKA

Dyrygentką zespołu jest ANNA WILCZEWSKA, pracownik Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku adiunkta, dwukrotna laureatka nagród na Ogólnopolskich Konkursach Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2006, 2008), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2008), nagrodzona Sopocką Muzą dla Młodych Twórców (2011), medalem honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” (2014), Nagrodą Miasta Gdańska Dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2018), wyróżniona Nagrodą specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego (2018).

PATRYK DOPKE

organista, muzyk kościelny młodego pokolenia. Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w rodzinnym Wejherowie. Studia muzyczne odbył w Gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki npa kierunku Muzyka Kościelna, gdzie grę organową kształcił: w zakresie gry liturgicznej i improwizacji u prof.Bogusława Grabowskiego, w zakresie wykonawstwa literatury organowej u dra hab. Andrzeja Szadejko. Poza tym brał udział w kursach interpretacji, prowadzonych przez Lorenzo Ghiemli, Haralda Vogla oraz Pamelę Ruiter- Feenstra. Artysta rozmiłowany jest w chorale gregoriańskim. Interesuje się również jego recepcją na polu tradycji łacińskiej, jak i przeobrażonej na skutek reformacji nowej jego formy – chorału protestanckiego, oraz jego zastosowania w literaturze organowej. Od 2016 roku Patryk Dopke jest drugim organistą Bazyliki Wniebowzięcia N.M.P. w Gdańsku.

Organizatorzy

Dofinansowano ze środków miasta gdańska